2000

Hemma 2000

Hemma

Borta 2000

Borta

Hemma Europa 2000

Hemma
Europa

Borta Europa 2000

Borta
Europa

Tredje Europa 2000

v
Paris SG
September 2000

Tillverkare: Puma
Sponsor: Nestlé, Nicorette

De regerande svenska mästarna gjorde avspark i det nya millenniet, i inte mindre än fem olika matchställ. Den ordinarie hemmatröjan har ett blått mönster som avancerat slingrar sig runt tröjan, både fram och bak och från ena sidan till den andra. Av någon anledning är också ett parti av detta mönster färgat grått, liksom kragen, som i och med detta visserligen syns mycket bättre. Pumorna på tröjan är också grå, men de är gjorda av något slags reflexmaterial. Mitt fram på magen och ryggen är HIF:s klubbmärke på något sätt tryckt, eller struket in i tyget. Placeringen av detta märke sammanfaller dock, på framsidan, med Nestlés logo och på baksidan med spelarnas siffror, vilket gör att det ser lite rörigt ut på nära håll. I nacken är "Helsingborgs I. F." tryckt, med en skrivstilsaktig stil. Shortsen är enkelheten själva, klarblå, med gråa (grått, överallt grått!) revärer.

Bortatstället är i princip bara omkastade färger, jämfört med hemmastället. Huvudfärgen är en marinblå nyans, med mönstret på tröjan i rött och grått. Byxorna bär samma marinblå färg som tröjan och klubbmärket riktigt lyser mot denna, både på tröjan och byxorna.

När det var dags för Champions League ändrade man om i dräkterna. Bland annat så är pumorna i tröjan nu vita, och inte längre av reflekterande material. Av någon anledning ändrade man sponsorn från Nestlé till Nicorette. All annan reklam på tröjan var borttagen, vilket också ledde till att man bytte till ett par strumpor med en vit rand, med texten "Puma" i matchande färg.

Till bortamatchen mot Paris Saint-Germain lämpade sig varken hemma- eller bortastället, då de båda krockade färgmässigt med fransmännens röd-blå tröja. I stället fick använda en tredjetröja, som skiljde sig från de andra. Modellen är helt annorlunda än det ordinare stället, här syns de iögonfallande axel- och sidomönsterna inte till. Strumporna som användes var de ordinarie mörka bortastrumporna. Sannolikt hade man dock använt ett par vita strumpor, som stilmässigt hade fulländat tredjestället, om inte parislaget själva hade burit sådana.

2001

Hemma 2001

Hemma

Borta 2001

Borta

Hemma Europa 2001

Hemma
Europa

Borta Europa 2001

Borta
Europa

Tillverkare: Puma
Sponsor: Nicorette

2001 använde man den tröja man spelat med i Champions League året innan, nu givetvis utan "stjärnbollen", tävlingens logotyp, som bärs på ena ärmen under de exklusiva matcherna. Tuggummitillverkarna Nicorette fick i alla fall vara kvar som tröjsponsor, vilket effektivt ändade Nestlés period som sådan. Strumporna fick ett nytt utseende och de återupplivade en gammal vän, Länsförsäkringars omisskänliga kvadrat. Bort med klassiska Inter Sport-strumpan alltså, men den skulle återkomma.

I vanlig ordning användes en "renskrapad" dräkt i UEFA-cupen, inklusive strumporna med den vita pumaranden, men det var ju väl inarbetat nu, i och med Europaspelet året innan. Dock fick man inte anledning att återanvända den vita tredjetröjan. Efter förlusten mot Ipswich Town skulle det dröja sex år, innan det åter fanns anledning att anpassa ett matchställ efter internationella regler.

2002 – 2003

Hemma 2002-03

Hemma

Borta 2002-03

Borta

Borta 2002-03

v
Örgryte

Tillverkare: Puma
Sponsor: Nicorette

2002 såg en tröja där de blå fälten i sidan och under ärmarna, likt den som bars under guldåret 1999, var tillbaka. Även de vita detaljer, som prydde guldårströjan, återfinns här i form av en utvändigt synlig söm i vitt. Elaka tungor bland supportrarna, uttalade undran över om det inte blivit fel i tillverkningen, eftersom sömmarna hamnat på utsidan och utmärkte sig så tydligt. Nicorette bytte typsnitt i sitt namn, så sponsorn här är lite mjukare i formerna än på förra tröjan, vilket kan gälla som beskrivning för hela tröjan; lite mjukare i formerna än den förra. Shortsen är en studie i enkelhet, en mjuk blå färg ackompanjerade av tunna, vita revärer.

Bortastället är en fullträff, denna gång. I samma stil som hemmatröjan, bär den kaxigt vita bortatröjan utvändiga sömmar, nu i mörkt blått. Denna marinblå nyans, som påminner en hel del om den som användes i den senaste bortatröjan, återfinns också i sidorna och under ärmarna. Hela kompositionen andas elegans och det faktum att färgerna lånas från de ursprungliga matchdräkterna, som användes vid föreningens födelse, skänker ännu mer auktoritet kring stället. Att bära de ordinarie, röda strumporna till det vita stället, som man gjorde borta mot Örgryte, förstörde dock helhetsintrycket rejält.

2004 – 2005

Hemma 2004-05

Hemma

Borta 2004-05

Borta

Tillverkare: Puma
Sponsor: Finax

2004 innebar en del nyheter; ny huvudsponsor var nu Finax och det togs en ny tröja i bruk. I stället för att, som brukligt, använda en tröja i två år innan man byter modell, kom de närmaste tre åren att se två modeller, vilket gav matchställen ungefär ett och ett halvt år vardera. Stil- och utseendemässigt skiljer tröjan sig från tidigare år; en rejält stor vit uppvikbar krage, med mycket 70-tals retro-look, återfinns efter några kraglösa år; längs ärmarna löper en vit och en blå rand samt en vit och en ljusgrå rand, på hemma- respektive bortatröjan. Detta är ett stilgrepp som till viss del använts tidigare, men här fungerar det särskilt väl, med de kompletterande klubbfärgerna, blått och vitt. Shortsen ackompanjeras av stora vita revärer, med en slits i vardera sida, och skiljer sig från de mer "moderna" shorts man spelat i, under de senaste åren.

Bortatröjan är så mörkt blå att den nästan är svart. Mörka bortatröjor i olika blå nyanser har förekommit tidigare, men så mörk nyans som denna hör inte till vanligheterna. Ränderna på ärmarna är i vitt och ljust grått. Man skulle kunna invända, att om man istället för dessa gråtoner integrerat rött och blått i axelränderna, kunde det blivit riktigt snyggt och dessutom hade man återkopplat till klubbfärgerna. Nu blir intrycket lite förvirrat, det känns inte som tröjan har så mycket med HIF att göra. Visst är det kul att testa nya vägar att gå, men om det ska bli lyckosamt får man nog ändå se till att man håller kvar vid något som känns bekant.

2005

Hemma 2005

Hemma

Borta 2005

Borta

Tillverkare: Puma
Sponsor: Finax

Efter lite drygt halva säsongen, i augusti till hemmamatchen mot IFK Göteborg, bytte man, oannonserat, matchsställ till kommande säsongs modell. Om man ville få lite extra tur med sig, eller vilka skäl det var som låg bakom bytet, fick det snarare motsatt verkan: från den andraplats man låg på (sämre målskillnad än Djurgården), när man gjorde tröjbytet, till den sjätteplats man landade på, när serien summerades.

Nu hade man en tröja som var en komplicerad historia. De utanpåliggande sömmarna, som på tidigare modeller blivit kritiserade, var tillbaka. Sömmarna delade in tröjan i ett antal olika fält. Dessa fält utgjordes av en rad olika tyger och färger. Själva huvudstycket av tröjan utgjordes av en matt, relativt mörkt röd färg. Under ärmarna och i sidorna fanns ett glansigare tyg, som hade en ljusare röd nyans. Även tygstycket framtill i halsen var av detta snitt. Längs ärmarna fanns tygstycken som skulle motsvara klubbens färger, rött och blått, men eftersom tröjan till mesta del redan består av rött, blir effekten att vänster ärm pryds av en blå rand, medan den andra ärmen bara ser ut att vara en förlängning av tröjan (vilket, kan man hävda, är precis vad en ärm är). Tilltaget är säkert väldigt medvetet av Puma, men frågan är om det inte blivit snyggare att använda den blå randen på andra ärmen också. Nu känns det asymmetriskt, invecklat och lite ogenomtänkt. Shortsen visar samma tanke och intryck, med den blå randen som försvinner in i övriga byxans färgnyans, endast den röda randen utmärker sig.

Bortastället bygger på samma grund som hemmastället, men rött är utbytt mot vitt och blått mot rött. Den vita bortatröjan är tillbaka, men den marinblå andrafärgen, från två år tidigare, är nu ersatt av rött. Av någon konstig anledning ger den röda ensamma randen, på den vita tröjan, inte samma röriga intryck som man ser på hemmatröjan. Kanske är det så enkelt, att en del färgkombinationer fungerar bättre, eller sämre, ihop med designen?

2006

Hemma 2006

Hemma

Borta 2006

Borta

Borta 2006

v
Örgryte
Juli 2006

Hemma Europa League 2006

Hemma
Royal League

Borta Europa League 2006

Borta
Europa League

Tillverkare: Puma
Sponsor: Fritidsresor

Det är samma tröja som började användas året innan, men med den nya huvudsponsorn Fritidsresor på magen. I denna tröja vann man Svenska Cupen, för tredje gången i historien, efter en seger i finalen på Råsundastadion över Gefle IF, med 2-0.

Det alternerande bortastället användes i bortamatchen mot Örgryte, då de spelade i vita strumpor. De röda hemmastrumporna passar ganska bra till de röda shortsen, även om det ordinarie bortastället ger ett mer homogent intryck. I vilket fall som helst, är de röda strumporna inte lika malplacé här, som de var till det vita/marinblå bortastället man använde 2002-2003.

I Royal League spelade man i tröjor med "internationellt" snitt; man hade skalat bort det mesta av reklamen och hade endast huvudsponsorn framtill på tröjan; spelarnas efternamn med förnamnets initial placerades ovanför siffran på ryggen. Ena ärmen pryddes, i samma internationella anda, av ett märke med Royal Leagues logo.

2007 – 2008

Hemma 2007-2008

Hemma

Borta 2007-2008

Borta

v Kalmar FF Juni 2007

v
Kalmar FF
Juni 2007

Hemma 2007-2008

Hemma
Europa

Borta 2007-2008

Borta
Europa

Tillverkare: Puma
Sponsor: Fritidsresor

100-årsjubilarerna fick säsongen 2007 en hemmatröja som var mycket mindre komplicerad, än många av dess föregångare. Tröjan är glansigare än de två tidigare modellerna, den röda färgen, som kallas "puma red", mer aggresiv och axlarna pryds med ett mönster i blått, både på fram- och baksidan. Man hade nu också fått en liten krage, i samma blå nyans, kallad "olympian blue", som de mönstrade delarna, vars fastsydda snibbar fortsatte ner en bit på tröjan. På sidan av shortsen återfinns ett liknande mönster som pryder axlarna, här i rött på de klarblå shortsen.

Under hösten/våren 2007-2008 deltog man förtjänstfullt i UEFA-cupen och enligt gällande bestämmelser hade man ett lite omarbetat matchställ. På tröjan återfanns framtill nu endast huvudsponsorn Fritidsresor och på ryggen spelarnas namn, ovanför siffrorna. Under kvalmatcherna hade man även spelarnummerna framtill i mitten, men dessa användes inte i huvudturneringen. Strumporna var även de avskalade på reklam och de klassiska Intersportstrumporna var nu ersatta av helt röda dito. Snyggt.

Bortatröjan var en läcker historia. Färgen är kraftigt mörkt blå, nästan svart. Kragen och de mönstrade partierna på axlarna är vita, vilket bryter av skarpt mot den mörka tröjan. Att reklamen också är i vitt ger ett enhetligt och elegant intryck. Shortsen är omvänt vita med mörkt blått mönster på sidorna. Hela sammansättningen påminner, en hel del, om bortastället som användes 2004-2005, men här är det mörka inte riktigt lika svart. Själva kombinationen med mörkt-vitt-mörkt är inte så vanlig, men här återanvändes den alltså bara några år senare. I Allsvenskan 2007 var det bara Kalmar FF som var anledning till att spela i bortatröjan, men tydligen ogillades det att bägge lagen hade vita shorts (det var av någon anledning inget problem längre året därpå), då HIF fick spela med ordinarie blå shorts, vilket inte alls passade. Bättre då om de haft ombytesbyxor i samma blå nyans som resten av stället. Bortastället har mer kommit att förknippas med det framgångsrika deltagandet i UEFA-cupen. Där fick HIF klä sig i det ordinarie bortastället inte mindre än tre gånger, inklusive till den storartade segermatchen mot Galatasaray SK i Istanbul.

De som hoppats på att 100-årsjubileumet skulle föräras en tredjetröja i guld, eller något annat spännande, fick se sig besvikna. På inget sätt uppmärksammades bemärkelsen i matchställets utformning, utan endast genom en liten notis på en liten fastsydd tyglapp, placerad framtill/nedtill på tröjan, effektivt utom synhåll när tröjan är nedstoppad i shortsen.

2009

Hemma 2009

Hemma

Borta 2009

Borta

v IF Brommapojkarna Maj 2009

v
IF Brommapojkarna
Maj 2009

Hemma 2007-2008

Hemma
Europa

Borta Europa

Borta
Europa

Tillverkare: Puma
Sponsor: Resurs Bank

2009 innebar nytt matchställ, det förra användes som brukligt i två säsonger, men även en ny huvudsponsor. Även detta byte följer trenden, med att bytas vart tredje år. Den nya sponsorn Resurs Bank medges också ha skrivit ett avtal på att vara huvudsponsor 2009-2011. Avtalet gäller alla inhemska matcher, likväl som internationella matcher.

Puma fortsätter att skapa mönster i tröjor som inte egentligen behöver något. De två blixtarna, eller strecken från axlarna kunde vi klarat oss utan. Innanför dessa streck, runt halsen på tröjan, återfinns ett obestämbart/futuristiskt mönster, som verkligen ger tröjan ett rörigt utseende. Den röda nyansen i tröjan är samma som föregående matchställ, medan det blå har fått en ljusare nyans, som kallas "puma royal". Angående det blåa i tröjan finns, på högra ärmen, också en blå detalj, som liknar ett slag, men av någon fullkomligt oförklarlig anledning är detta slag rött på vänstra ärmen. Det påminner tyvärr inte så lite om ärmarna i tröjan från 2005-2006. Om det är Puma eller HIF som inte tagit lärdom av historien är svårt att veta. Tilltaget gör att tröjan ser asymmetrisk ut. Varför?

Shortsens blå färg är ljusare än på länge. Den ljusare blå nyansen ger en skön retrokänsla och är lite lättare, lite tuffare än de mer marina färger, som man haft på senare tid. Strumporna är, föga oväntat, Intersport-strumpan. Ingen förklaring är rimlig, till varför de envisas med att spela i den år efter år.

Bortastället är, emellertid, en riktig fullträff - igen! Om man ser till trenden under 2000-talet borde man dock denna gång ha plockat fram en vit tröja. Stället är inte lika mörkt som föregående säsongers, utan har en läckert marinblå nyans. Det vita i reklamen riktigt lyser och passar bra ihop till de vita detaljerna i tröjan. Klubbmärket hade gjort sig riktigt bra mot den mörka bakgrunden, om det inte hade varit för Intersports störande märken alldeles intill. Shortsen är, för ovanlighetens skull, i samma färg som tröjan, med vita detaljer. Längst ner finns ett slag i vitt - detta saknas på shortsen till hemmastället - som ger ett stiligt intryck. Strumporna i samma marinblå färg som resten av bortastället gör att dressen påminner mycket om den som bars 2000-2001. Största skillnaden mot det stället är dock att det röda fått ge sig till fördel för vitt. Det gör absolut ingenting. Apropå vitt så har man letat fram några vita Intersport-strumpor, att använda när motståndarna spelar i mörka strumpor, som var fallet borta mot IF Brommapojkarna i maj 2009, och i alla fall färgvalet känns helt rätt. Totalt sett påminner det alternativa bortastället en hel del om det som användes under 1982. Retro är helt rätt väg att gå!