1995

Hemma 1995

Hemma

Borta 1995

Borta

Tillverkare: Puma
Sponsor: Stryktipset, ICA

Ett riktigt bra år, skulle 1995 bli för HIF:s del. Ända in i sista omgången utmanade man IFK Göteborg om guldet, men väl där föll man, mot redan nerflyttningsklara Hammarby IF, med 3-5 på Olympia.

Matchstället man använde påminner till stor del om det som brukades säsongen tidigare. Nu är dock mönstren på axlarna lite mindre (och snyggare). I all enkelhet, en elegant tröja, med matchande shorts. Nu kombinerat med de retroinspirerade randiga strumporna, som fulländning. Tvåfärgade strumpor var tidigare vanligt, men en rar syn efter denna säsong.

Bortastället är helvitt, med detaljer i rött. Det är en färg som sällan passar i kombination med mycket vitt. Så också här. Till skillnad från hemmastället använde man dock enfärgade strumpor. Om alternativet hade varit röda ränder, var det ett klokt beslut.

1996

Hemma 1996

Hemma

Borta 1996

Borta

Hemma Europa 1996

Hemma
Europa

Borta Europa 1996

Borta
Europa

Borta Europa 1996

v
Aston Villa
September 1996

Tillverkare: Puma
Sponsor: Stryktipset/ICA

Puma har aldrig varit rädda för att överexponera sin företagslogotyp, vilket väl inte kan bevisas på ett bättre sätt, än i den för 1996 nya modell av matchställ HIF bar? Längs ärmarna löper på vit botten oavbrutet i svart "Puma" åtföljt av deras katt. Det fanns vid denna tid en matchande byxa, med revärer i samma smaklösa snitt, men av någon anledning valde HIF att inte spela i denna, utan nöjde sig med en mer stilren modell. Kanske insåg man det Puma inte verkade inse, att det kan bli för mycket av det goda. Tröjan i övrigt är en speciell skapelse. Det första man noterar är det gigantiska fält i blått som finns på övre delen av framsidan. Utformning och placering av detta fält gör att det ser ut som spelaren bär en enorm haklapp. Inte direkt respektingivande på en fotbollsplan. I övrigt har tröjan en tuff liten vit krage, med knapp i halsen. Detta kan dock inte på långa vägar när väga upp helhetsintrycket. Det var ett häftigt drag att ha en tröja med så stor del i blått, jämfört med de traditionellt dominant röda, men resultatet kan ändå inte annat än räknas som totalt misslyckat.

Bortastället kunde varit en riktig fullträff. Helvitt är aldrig fel och "haklappseffekten" försvinner till största del, när man inte använder någon annan färg i tröjan. Ett svart streck, för att markera hur modellen ser ut, fanns visserligen, men det förtar inte det goda intrycket. Missen man gjorde var att man valde att lägga halva reklamen i röd färg. Visserligen är ICA:s färg röd, och kanske ville man så långt det var möjligt bibehålla denna, men man borde valt enheltlig färg på reklamtrycket. Då hade man haft en riktigt stilig tröja att bära på bortaplan. Det vill säga om man dessutom sluppit de förhatliga revärerna på ärmarna. Vita shorts och vita strumpor är, emellertid, klockrent.

1997

Hemma 1997

Hemma

Borta 1997

Borta

Tillverkare: Puma
Sponsor: Stryktipset/ICA

En återgång till mer kända marker, kanske man kan säga om detta matchställ, som började användas 1997. Efter den minst sagt speciella tröja man använde året innan känns detta helt rätt. Randen utmed ärmen, som utgår från axeln är kvar, men är nu helt blå, likt tröjorna från början på 1980-talet. På ärmarna finns också ett blå- och rödrandigt mönster, som på lite avstånd ser närmast lila ut. Ytterligare en bit ifrån ser det bara blått ut, men det är ändå inte helt lyckat. Tanken var väl att det skule bli en slags övergång mellan det blå och det röda, men det fungerar inte fullt ut. Kragen är blå med en vit rand och halsen ligger omlott, på ett tjusigt sätt. Byxorna är enkelheten själv, nu även prydda av klubbmärket. På strumporna ser vi för första gången Inter Sports namn, något som skulle bli en vanlig syn på många matchställ framöver.

Bortastället är en enkel och intressant historia. I tröjan har i princip allt det röda ersatts med vitt. Det blå- och rödrandiga mönstret på ärmarna är dock intakt och här framstår det ännu mer som lila. Säga vad man vill om den färgen, men den har inte riktigt slagit igenom när det gäller fotbollströjor. Det finns nog en anledning till det. De vita shortsen tillsammans med de vita strumporna ger ett stilrent och enhetligt intryck. I vanlig ordning användes de ordinarie röda strumporna, när motståndarna här bar vitt. Ett tredje alternativ strumpor i blått hade passat så mycket bättre. Detsamma kan sägas om kragen; blått hade definitivt varit att föredra.

1998

Hemma 1998

Hemma

Borta 1998

Borta

Tillverkare: Puma
Sponsor: Nestlé

Samma tröja som använts året innan, men nu med den nya huvudsponsorn Nestlé på magen. Fågelboet i Nestlés logotyp upptar större delen av framsidan på tröjan, vilket känns som en återgång till hur 1980-talets sponsring såg ut. Nog hade det gett ett mycket snyggare intryck om man endast haft företagsnamnet på tröjan? Detta praktiserade man nu på shortsen, i alla fall, längst ner på dessa.

Efter tre raka möten (ett i Allsvenskan) mot Örgryte på åtta dagar, lyckades man i detta matchställ, den 21 maj 1998, erövra sin första pokal sedan återkomsten till elitfotbollen: Svenska Cupen 1997/98. Det krävdes dock förlängning och straffar, inför drygt 13 000 på Olympia, innan segraren kunde koras.

Detta matchställ kom inte att användas särskilt många månader, då man redan på hösten, lagom till inträdet i Cupvinnarcupen, som man erhöll efter cupsegern i maj, bytte modell efter lite drygt ett och ett halvt år.

1998 – 1999

Hemma 1998-1999

Hemma

Borta 1998-1999

Borta

Hemma 1998-1999 Europa

Hemma
Europa

Borta 1998-1999 Europa

Borta
Europa

Tillverkare: Puma
Sponsor: Nestlé

Detta matchställ, får man väl säga, gick till historien, på mer än ett sätt. Hemmatröjan är en uppvisning i elegans. De blå fälten i sidorna avskiljs från tröjan med tunna vita linjer, som också leder upp till kragen. Kragen är uppvikbar och är i färgerna rött, vitt och blått. Halsen är v-ringad och blå, med en vit linje som fulländning. Shortsen kompletterar tröjan på ett utmärkt sätt. Den tunna vita linjen längst ner, ger ett intryck av det skulle finnas slag på byxorna. I vänstra sidan, i likhet med tröjans utformning, finns ett rött fält som avskiljs med vita linjer. I det röda fältet är HIF:s klubbmärke invävt i tyget. Hela byxan ger, på nära håll, intryck av att vara fint randig, då tyget är omväxlande blankt och matt. Stiligt.

Denna tröjmodell började man använda först när man under hösten 1998, gick in i Cupvinnarcupen. I denna tröja vann man, inför 15 322 åskådare på Ullevi den 30 oktober 1999, Allsvenskan, efter seger över IFK Göteborg med 1-0. Svenska Cuptiteln, som man tog året innan, och det allsvenska guldet '99 var de första triumferna i respektive tävling sedan 1941.

Så var det då bortatröjan. En sak kan man i alla fall säga om den, och det är att den väcker känslor. Hur de kom fram till färgkombinationen gult, grönt och rött, kan man ju undra över. Kanske ville man ha ett ställ som garanterat inte krockade med något annat lag? Det går inte att värja sig mot färgerna, den gula är så intensiv och kontrasten mot det gröna är så skarp att man inte kommer undan. De röda inslagen i kragen och på tröjan gör det smaklösa intrycket fullkomligt. Det var modigt att testa något helt nytt, med färger som inte traditionellt förknippas med föreningen (även om gul tröja har använts tidigare), men slutresultatet måste nog ses som en enda stor missräkning. Även om tröjan användes under en framgångsrik period, är det osannolikt att det någonsin kommer något liknande igen.

Efter cupvinsten '98 deltog man i den sista Cupvinnarcupen 1998/99, som efter säsongen lades ner, i ett ställ som till största del liknar det ordinarie. Förutom de snygga enfärgade strumporna hade man en omarbetad sponsorlogo, utan fågelboet, på magen. Det hade inte gjort något om denna hade använts i de inhemska tävlingarna också.