1980 – 1981

Hemma 1980-81

Hemma

Borta 1980-81

Borta

Borta 1980-81

Borta
Alternerande

Tillverkare: Adidas
Sponsor: Ramlösa

Det nya 80-talet förde med sig något helt nytt, när det gäller matchtröjor, nämligen tröjreklam. Tidigare hade man haft reklamtryck på shortsen och på ryggen av tröjan, men alltså inte på framsidan. Så, hur göra när man ska placera dit reklamen? Enklast är väl helt enkelt att ta foto på en kapsyl, och sedan trycka detta på magen, på alla matchtröjor. Sagt och gjort - HIF:s första tröjreklam hade sett dagens ljus. Det är väl ingen som kan undgå att se vilken som är föreningens huvudsponsor, i alla fall? Lyckligtvis kom man att bli lite mer diskret, med sin reklam, med åren, även om det sällan varit någon riktigt passande reklam på matchtröjorna.

Den läckert röda tröjan har adidas ränder i blått, utmed ärmarna. Kragen är i samma färg och har en v-formad hals. Byxorna visar även de adidas ränder i sidorna, medan strumporna, märkligt nog, saknar dessa och följaktligen är helt röda. Blå byxor till vit tröja på bortaplan, har HIF inte burit särskilt ofta. Kanske är det något klubben borde göra oftare? I sin helhet är matchstället relativt enkelt och snyggt, om det inte vore för jättekapsylen i mitten, alltså.

1982

Hemma 1982

Hemma

Borta 1982

Borta

Tillverkare: Puma
Sponsor: Länsförsäkringar

1982, året då Helsingborgs IF firade 75 år, bytte man tröjtillverkare till Puma. I likhet med den tidigare tröjan lät man inte någon yta gå till spillo, när man skulle passa in den nya sponsorlogon för Länsförsäkringar. Färgerna är i alla fall med HIF:s överensstämmande, vilket gör att reklamen passar ganska bra in i helheten - med det lilla förbehållet att trycket är en smula överdimensionerat. Den blå kragen och den blå randen längs ärmen, som liknar förra tröjan till stor del, känns helrätt och fräscht, ett tema som skulle återkomma. Shortsen är trendigt korta, för maximal exponering av vältränade fotbollslår, ett stildrag som kom att råda hela årtiondet. Strumporna är, efter en del variationer med ränder åren tidigare, helt röda - pricken över i:t.

Bortastället är en enkel, men inte simpel, historia. De vita ränderna på tröjärmarna matchas snyggt in med vita strumpor och vit krage. Plus även för att man använder föreningens ursprungsfärger; mörkt blått och vitt. Enkelt, värdigt, elegant.

1983

Hemma 1982

Hemma

Tillverkare: Puma
Sponsor: Länsförsäkringar

1983 skulle bli ett resultatmässigt hemskt år. Hade man inte bestämt att man skulle utöka serien med två lag, vilket fick till följd att endast ett lag degraderades detta år, hade HIF, som slutade näst sist, åkt ner i division III.

Man använde fortfarande samma tröja som året innan, men nu kompletterades denna med shorts som hade rejäla revärer. De eleganta strumporna skulle också revideras, så att de nu även innehöll blått.

I alla delar alltså, klubbens färger rött och blått. Kanske hade resultatet blivit bättre om man inte blandat dessa färger i alla de olika delarna, utan istället låtit delarna vara enfärgade. Tillsammans får de gärna innehålla de olika färgerna, men rött och blått i varje del blir inte sällan lite "för mycket". Intrycket blir komplicerat, rörigt, ogenomtänkt. Det är bara att jämföra detta ställ med det som användes året innan, så ser man att enkelheten oftast säger mer än det invecklade. Less is more?

1984 – 1985

Hemma 1984

Hemma

Tillverkare: Adidas
Sponsor: Länsförsäkringar

Efter bara två säsonger med Puma, var det åter Adidas, som gjorde HIF:s matchställ. Men framtiden skulle se en återkomst av Rudolf Dasslers företag och, vad som skulle visa sig bli, ett långvarigt förhållande med dem. Jämfört med det senaste Adidas-stället HIF bar, säsongerna 1980-81, är det inte mycket som hänt i utformningen. Återanvändes de gamla tröjorna, månne?

Nu börjar HIF även inse att tröjan har mer tygyta, som kan säljas till sponsring, än bara magen. Följden är en diger samling företagsnamn, på i princip hela matchstället.